הבלוג של LOVELI
הדרך שלך להגשמה עצמית

המדריך להתמודדות קלה עם מעברים ושינויים בחיים

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email

שינויים ומעברים בחיים הם הכרחיים ובלתי נמנעים עבור כל אדם. יחד עם זאת, לכל אדם יש יכולת להתמודד עם השינוי או המעבר העומדים על הפרק ועליו ללמוד כיצד לעשות את זה בצורה הטובה היותר. היכולת לקפוץ למים חדשים תוך פרידה מהמוכר, מהעבר וממה שהיה פעם, מהשגרה הברוכה, מתבטאת בכל תחום בחיים: במעבר בין מקום עבודה אחד לאחר, במעבר בין בית אחד לאחר, במעבר בין עיר לאחרת, בהליכי פרידה או גירושין, בפרידות שנכפות עלינו מאדם כלשהו שהולך לעולמו, בלידות, במחלות, בהתגייסות לצבא ועוד. חשוב מאוד ללמוד כיצד להתגמש ולזרום עם החידוש.

המקור לאי התמודדות נכונה עם משברים ושינויים

הקיבעון במוכר ובצפוי, נובעת למעשה מהעבר הרחוק של כל אדם, מהילדות שלו. אלסטיות לחיים או העדר אלסטיות לחיים, נובעים מהורים שהעצימו את הילד שלהם או מסמרו וקיבעו אותו לעצמם ולשוליים. הורים אשר העניקו לילדים שלהם חבל, תוך פריסת רשת ביטחון אשר מגנה עליו, יאפשרו לו לגדול כאדם ששורד שינויים ולאדם שלא נבהל ורואה בהם הזדמנות ואתגר. הורים שהצמידו את הילדים שלהם אליהם ועשו במקומו דברים, יגרמו לו לגדול להיות ילד שדבק בשגרה רעה וקשה ככל שתהיה ובתנאי שלא יאלץ לשנות אותה, אז הוא ירגיש מאוים וילך לאיבוד. ניתן לומר כי היכולת של האדם להתמודד עם שינויים ומעברים מתחילה מהאופן שבו התייחסו אליו בילדות ועל כן, לא מעט שיטות טיפול מתמקדות בהרגלים או באמונות מגבילות שהאדם פיתח בשל יחס בילדותו, דברים ששידרו לו ועוד.

שיטות להתמודדות עם שינויים ומשברים

כיום ניתן למצוא מגוון שיטות טיפול שמטרתן היא לסייע לאדם ללמוד כיצד להתמודד עם משברים ושינויים. אחת השיטות היא NLP. מקורה של יכולת שינוי הוא באינטליגנציה אשר קשורה ביכולת של האדם להתאים את עצמו למציאותיות משתנות. היכולת לבצע שינויים קשורה גם במרכיב הנפשי של אומץ לב ובאמון של האדם בעצמו. שגרה שמגינה על האדם, מעניקה המשכיות, רצף וביטחון כך שמעבר להתנהלות אחרת, זה דבר שמצריך תעוזה.

מרבית האנשים אוהבים להתערסל בשגרה המוכרת והמגוננת, אך יחד עם זאת גם המקבעת. אותם אנשים מחמיצים את האתגר וההזדמנות שיש לשינוי להציע להם ופוחדים שכל שינוי ימוטט אותם. בשיטת NLP יש טכניקות שונות שמאפשרות שינוי לרבות פעולת הדמיה. פעולת הדמיה בגוף ובתודעה מהווה התחלת תהליך שחרור עצמי המאפשר לכל אדם להפוך לאינדיבידואל. גם דמיון מודרך יכול להוות שיטה יעילה מאוד להתמודדות נכונה עם שינויים ומעברים. באמצעות דמיון מודרך אדם נדרש לדמיין באופן רציני כיצד הוא מתמודד עם סיטואציות שונות בחייו, המסמלות מעברים או שינויים, כאשר בתהליך המדובר הוא לומד כיצד להתמודד מול כל אתגר העומד על הפרק, כיצד להתייחס לכל אתגר שמלווה את השינוי ועוד,

עוד טיפול שיכול לסייע הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי הקרוי גם CBT. מדובר על טיפול שבו האדם לומד לזהות את המחשבות המגבילות שלו, שבגינן הוא מתקשה להתמודד בצורה טובה ויעילה עם שינויים ומעברים ולשנות את המחשבות המגבילות למחשבות שיסייעו לו לעשות זאת בצורה טובה. השינוי המחשבתי צריך להביא את האדם גם לשינוי התנהגותי.

אם אתם יודעים כי אין לכם את הכלים הנכונים או האומץ להתמודד כהלכה עם שינויים או מעברים בחיים ועל כן, לא פעם אתם חשים שהדבר גורם לכם להיתקע במקום. חשוב מאוד שתפנו לטיפול שיכול לסייע לכם ללמוד כיצד לצלוח כל מעבר או שינוי בצורה הנכונה והטובה ביותר.

מחפשים מאמן אישי? השאירו פרטים!

נגישות