מיינדפולנס

אחד התחומים הכי משמעותיים ופופולאריים בשנים האחרונות בהקשר להתפתחות אישית, יצירת שינוי מחשבתי בחיים וקבלת כלים להתמודדות טובה יותר עם החיים הלחוצים
Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp
Share on pinterest

אחד התחומים הכי משמעותיים ופופולאריים בשנים האחרונות בהקשר להתפתחות אישית, יצירת שינוי מחשבתי בחיים וקבלת כלים להתמודדות טובה יותר עם החיים הלחוצים, המהירים והתחרותיים כיום הוא מיינדפולנס. אותה טכניקת מדיטציה שרבים כל כך מקדמים ומשבחים אותה, מבכירי תעשיית ההייטק ועד אנשים "רוחניים" תפיסתית, המיינדפולנס ללא ספק כבשה את העולם בסערה. אז מה זה מיינדפולנס והאם אכן מדובר על כלי אפקטיבי ליצירת שינוי בחיים ולשיפור החיים?

מה זה מיינדפולנס?

אלו אשר לומדים את טכניקת המיינדפולנס אומרים במקרים רבים כי הם חשים פחות סטרס ביומיום, שהם חושבים באופן בהיר, נקי וחיובי יותר ובצורה הרבה יותר מודעת למחשבות שלהם עצמם. ראשית כל נגיד שאכן מדובר על טכניקה שעובדת ומאפשרת לאנשים להגיע לשינויים חיוביים בחייהם, לצד שינויים אחרים והשפעות אישיות אחרות על אינספור אנשים המתרגלים מיינדפולנס בכל רחבי העולם – החל בשינוי רוחני ועד שינויים פרקטיים ויומיומיים יותר. שנית, חשוב להבין מה זה בכלל מיינדפולנס.

מיינדפולנס נקראת בעברית קשיבות, כאשר השם של הטכניקה באנגלית ובעברית מלמד הרבה על מהות השיטה ואופן היישום שלה, שם המרמז כי המוח והמודעות נוכחים לגמרי במה שקורה עכשיו, ברגע הזה, למה שאתם עושים, חושבים, למרחב בו אתם נמצאים. זה עשוי להישמע טריוויאלי, למעט העובדה המעצבנת שלרובינו יש נטייה טבעית לסטות מהכאן ועכשיו ולשים את הפוקוס שלנו על כל כך הרבה דברים מסביב, דברים שלא אחת אין להם את המשמעות שאנחנו שמים עליהם ואשר בהחלט מפריעים לנו בדרך. 

 

אימון אישי

הסבר יותר ברור ופשטני הוא שמיינדפולנס היא טכניקה המלמדת את האדם איך להיות נוכח ומעורב באופן מלא ברגע בו הוא נמצא עכשיו. באופן מודע וקשוב, ער למחשבות ולרגשות ובלי הסחות דעת, שיפוטיות, חרדות ושאר גורמים מעכבים ומפריעים. 

ברמה הפרקטית, מיינדפולנס מיושמת לרוב בטכניקה של מדיטציה, מצב של התכנסות פנימה של האדם, הקשבה והתבוננות וקידום נוכחות באותו רגע. למרות זאת, ניתן בהחלט ליישם ולתרגל מיינדפולנס גם במדיטציה תנועתית, תוך די הליכה שלווה, בהפוגות קצרות לאורך היום הרגיל שלכם או אפילו בשילוב עם פעילויות אחרות כמו יוגה או ספורט. 

למרות המונחים והדיבורים שעשויים להישמע לחלק מהאנשים "רוחניים" מדי, למעשה מדובר על טכניקה שאפשר ליישם גם באופן "יבש" וטכני, עם אותן תוצאות והשפעה חיובית על החיים. כל אחד בוחר איך ולאן לקחת את יכולות והשפעות המיינדפולנס בחייו. זו כנראה אחת הסיבות המרכזיות לפופולאריות העצומה של טכניקה זו במערב, דווקא בקרב אנשים "נורמטיביים" כביכול. 

איך לשנות קו מחשבה באמצעות מיינדפולנס?

טכניקת המיינדפולנס אינה מסתורית או אקזוטית אלא היא מוכרת לנו כי היא משהו שכולנו יודעים ויכולים לעשות, משהו שאנחנו מתוכנתים לעשות באופן טבעי ורק התרחקנו ממנו לאור מציאות החיים המודרנית כיום. בו בעת, המיינדפולנס אינה מתנכרת או מבקרת את מציאות החיים הזו אלא פשוט באה לתת לנו כלים מעשיים ומחשבתיים לשינוי, להתמודדות יעילה ונעימה יותר עם החיים. לכן יישום קבוע של טכניקת קשיבות בשגרת חייכם בהחלט יכולה לסייע לשנות קו מחשבה המגביל ומעכב אתכם, לצמצם סטרס ולגלות בעצמכם דברים חדשים ומרתקים. 

מיינדפולנס נחקרה לא מעט, כולל במוסדות אקדמיים מובילים בעולם, כאשר היום כבר ברור מדעית שיש לטכניקה זו יתרונות קוגניטיביים ופסיכולוגיים ממשיים, משיפור מצבים בריאותיים וקוגניטיביים ועד שיפור ברווחת חייהם הנפשית והרגשית של המתרגלים. עד כדי כך שכיום מוסדות רשמיים שונים מקדמים יישום של מיינדפולנס לילדים בבתי ספר ושאר מסגרות חינוכיות. 

לגבי השאלה איך לשנות קו מחשבה עם מיינדפולנס? כאשר אנו נמצאים במצב של קשיבות, אנחנו מפחיתים סטרס, מגבירים את היכולות המנטליות שלנו, מקבלים תובנות נקיות ומדויקות ומשפרים את המודעות העצמית שלנו דרך ההתבוננות הפנימית והנקייה הזו לתוך התודעה שלנו עצמנו, מה שגם מגביר את תשומת הלב שלנו לרווחתם של הסובבים אותנו. כל אלו – תופעות אמיתיות ונמדדות של ממש! – יוצרים את היכולת לשינוי חיובי בחיים, כולל שינוי של קווי מחשבה מעכבים ופוגעניים. 

בין אם אתם מחפשים דרך יעילה ליצור שינוי רוחני בחייכם ובין אם אתם מחפשים אמצעי אמיתי, זמין וטבעי להפחתת סטרס ויצירת שינוי חיובי בחייכם, מיינדפולנס בהחלט מציעה מענה מצוין לכך, באופן מוכח, נגיש לכל אחד ובכל מקום ועם תוצאות שבאמת עושות שינוי – לא שינוי במי ומה שאתם אלא שינוי של קווי מחשבה ושל היכולת שלכם להתמודד עם העולם.

עוד בנושא מיינדפולנס

מחפשים מאמן אישי? השאירו פרטים

נגישות