מדיטציות

בין אם אתם עושים מדיטציה אחרי יום עבודה ארוך או דווקא מעדיפים את הגישה של הפוגות מדיטטיביות לאורכו של כל היום שלכם, היום כבר ידוע ומוכח כי מדיטציות מהוות דרך פשוטה, מהירה ויעילה להפחתת סטרס

קיימות טכניקות שונות ומגוונות של מדיטציות, כאשר רובן חולקות מאפיינים רעיוניים ופרקטיים דומים. תחום המדיטציה הגיע אלינו מהמזרח, מתורות ודתות מזרחיות, בדגש על הודו, סין, יפן וכיוצא באלו, כאשר לאורך השנים הטכניקות הללו והרעיונות שאיתן היגרו למערב, בתחילה לקהילות "רוחניות" והיום כבר למיינסטרים לגמרי, עם אינספור אנשים מכל הסוגים המתרגלים שיטות שונות של מדיטציות בחיי היומיום שלהם, מהמיינדפולנס  הפופולארית והמודרנית יחסית ועד טכניקות שעדיין יותר נוטות למקורות המזרחיים-רוחניים שלהן. נסביר אודות הנושא המרתק והפופולארי הזה.

בין אם אתם עושים מדיטציה אחרי יום עבודה ארוך או דווקא מעדיפים את הגישה של הפוגות מדיטטיביות לאורכו של כל היום שלכם, היום כבר ידוע ומוכח כי מדיטציות מהוות דרך פשוטה, מהירה ויעילה להפחתת סטרס ולקבלת מגוון יתרונות נפשיים ובריאותיים. מדיטציה יכולה להפיג את המתחים והסטרס שצברתם אחרי יום עבודה ארוך, להביא שלווה פנימית עמוקה ואמיתית ואף לסייע לכם לשנות קו מחשבתי ולהתרכז בעיקר ולא בהסחות דעת וגורמים מחשבתיים מעכבים ומפריעים. 

במהות הבסיסית של התחום, מדיטציות הן שם כולל למכלול טכניקות שונות, אשר במרכזן נמצא אדם העושה שימוש בטכניקה מסוימת ונרכשת כדי למקד ולמרכז את תשומת ליבו ותודעתו לרגע אחד, פרט אחד, משבה אחת או פעולה אחת. מדיטציה מיועדת ללמד את המוח והתודעה להיות קשובים ומודעים לעצמך ולסביבה, אבל בדגש על הרגע הזה, על כאן ועכשיו ולא על הסחות דעת, שיפוטיות, מחשבות חיצוניות וכן הלאה. כך יש טכניקות מדיטציה השואפות לרוקן את הראש מכל מחשבה ופשוט להיות נוכח ברגע, בעוד שיש טכניקות אחרות שדווקא מקדמות התמקדות במחשבה העולה בתהליך, כל עוד היא אמיתית ומגיעה מתוך הקשיבות שהאדם מייצר ולא מאלמנטים חיוניים שאינם ברגע הנוכחי. 

איך עושים מדיטציה?

המדיטציה נחשבת כיום כסוג של רפואה משלימה לתחום הנקרא גוף-נפש. כך אם בעבר הרחוק אנשים תרגלו מדיטציות כדי להעמיק את ההבנה לגבי הכוחות במקודשים והמיסטיים בחיים, היום תרגול מדיטציה משמש בעיקר לצרכי הרגעה, הפחתת סטרס, צמצום חרדות ושינוי קווי מחשבה מעכבי התפתחות אישית. בתוך זאת, מדיטציה היא לא קסם או משהו שאפשר להפעיל או לכבות בלחיצת כפתור, מדובר על תהליך נפשי ועל הכנסת תרגול מדיטציה לשגרת היומיום הקבועה של אדם, יש כאן עניין של מחויבות והתמדה כדי לראות תוצאות. 

לכן גם אין תשובה אחת ברורה וחדה לשאלה איך עושים מדיטציה – יש טכניקות שונות ואפשרויות שונות ליישם מדיטציות כמו למשל מיינדפולנס. עבור רבים, מדובר על ישיבה במיקום פרטי ושקט, לפעמים עם אוזניות עם לצמצום רעשים או עם הדרכה קולית רלוונטית לתרגול המדיטציה והתכנסות פנימה, לתוך התודעה, תוך כדי התרכזות בנשימות וניסיון למקד את התודעה לנשימות ולמה שקורה באותו הרגע, אם עולות מחשבות, לבל את זה ו"להזיז אותן הצידה" ולחזור להתמקד בנשימות. זו דוגמא פשטנית וכללית, יש דרכים נוספות ליישום מדיטציות וכמובן שמומלץ ללמוד תרגול באחד מהאפיקים הרבים הזמינים כיום – באינטרנט, באפליקציות, בסדנאות פיזיות, בספרים, בהדרכות למיניהן וכן הלאה. 

מה נותנת מדיטציה? 

קודם כל, מהותן של טכניקות מדיטציות שונות היא להיות נוכח ברגע הזה, קשוב ולבצע את התרגולים היומיומיים של הטכניקה, לא להתרכז ביתרונות המתקבלים מהתהליך ובמה נותנת מדיטציה. אך למרות זאת בהחלט חשוב להכיר ביתרונות וביכולות של מדיטציה – כאשר כיום רבים מיתרונות אלו נבדקו, אושרו והוכחו מבחינה מדעית ורפואית – לכן גורמי רפואה מערביים רבים ממליצים כיום על תרגול מדיטציה באופן קבוע כחלק משגרת חיים בריאה ומיטיבה. 

  • הפחתה ניכרת ואמיתית בתחושות לחץ, עומס וסטרס באופן כללי.
  • הפחתת תחושות של חרדה ושיפור בתסמיני דיכאון. 
  • קבלת זווית ראייה חדשה וחיוביות יותר לגבי מצבים מלחיצים.
  • פיתוח היכולת להתרכז בהווה ופחות במחשבות והסחות דעת מעכבות ומפריעות.
  • הגברת יצירתיות, דמיון ויכולות קוגניטיביות מסוימות.
  • שיפור בעיות שינה.
  • הפחתה משמעותית בתופעות של כאבי ראש כתוצאה ממתח.
  • .שיפור משמעותי ביכולות הקשב והריכוז – לכן רבים מקדמים ביום מיינדפולנס לילדים.
  • עשוי לסייע באובדן זיכרון כתוצאה מעלייה בגיל.
  • מדיטציה מקדמת אמפתיה ותשומת לב לרווחת הסובבים אתכם.
  • סיוע בטיפול מיטבי בהתמכרויות ומניעת חזרה למקור ההתמכרות. 

מיינדפולנס וטכניקות מדיטציות אחרות בהחלט מציעות המון יתרונות וכבר מוכח שמדובר על פתרון איכותי, יעיל ואמיתי, כזה שנגיש לכל אחד ובכל מקום, כך שבהחלט מומלץ להתעמק בתחום ולהתחיל לתרגל מדיטציה. כנראה שזה ישפר את חייכם ויאפשר לכם לקבל זווית ראייה חדשה על החיים. לא צריך להיות "רוחני" או למצוא המון זמן פנוי ביום, פשוט צריך לעשות!

מאמרים נוספים

מחפשים מאמן אישי? השאירו פרטים

נגישות