הבלוג של LOVELI
הדרך שלך להגשמה עצמית

איך ניתן להתגבר על חרדה?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email

בעידן הנוכחי המאתגר, בצל מגיפה עולמית מטלטלת, מצב ביטחוני בעייתי, תחרות על מקומות עבודה ולחצים מכל הכיוונים, חרדה היא חלק בלתי נפרד מהחיים. אבל חרדה משמעותית ומתמשכת עשויה לפגוע בתפקוד ובאיכות החיים, להוביל לנדודי שינה, למחלות ולאובדן השמחה, להזיק למערכות יחסים ולגבות מחיר נפשי ובריאותי כבד. מדוע לחיות בחרדה כשאפשר ללמוד להכיל אותה מבלי לתת לה לנצח? איך ניתן להתמודד עם חרדה הנובעת מגורמים שונים?

לא לפחד מהפחד – תרפיה מבוססת קשיבות לטיפול בחרדה

היות וחרדה עשויה לצוץ בכל שלב בחיים הן בילדות והן בבגרות, כדאי לאמץ טכניקות שיסייעו לנו להתגבר עליה. הבעיה בחרדה זה שהיא עשויה לשתק, להוביל למחשבות טורדניות ולייצר מציאות. כשמישהו חרד הוא לפעמים נמנע או מתנהג אחרת, מונע מתוך הפחד ומקבל החלטות שגויות. תרפיית מיינדפולנס (קשיבות) מאפשרת לנו לאמץ נקודת מבט אחרת תוך התמקדות בכאן ובעכשיו ומתוך קבלה עצמית.

השורשים של הקשיבות נעוצים במדיטציה הבודהיסטית והיא נבחנה במחקרים רבים ונמצאה כבעלת יתרונות בריאותיים, גופניים ונפשיים בהתמודדות עם דפוסי חשיבה טורדניים. המטרה היא לא לחשוב על עתיד מאיים או להצטער על מה שהיה בעבר ולייצר שקט פנימי, מנטרה שחוזרים עליה, התמקדות בנשימה הטבעית, התייחסות למראות, צלילים, לשחרר רגשות שליליים, להרגיע ולהרפות את הגוף והנפש.

חרדה כשלעצמה אינה מסוכנת

רבים נוטים להתייחס לחרדה כאל תחושה מסוכנת ומאיימת שאסור לחוש שמא היא תהיה הרסנית. אבל חרדה כשלעצמה אינה מסוכנת אם לומדים כיצד לתעל אותה למקומות חיוביים וללמוד לקבל אותה כתחושה טבעית במצבים מלחיצים או בתקופה של אי וודאות.

חרדה מעוררת תחושת עצבנות, מתח, מצוקה, הצפה של רגשות והיא יכולה לבוא לידי ביטוי גם בסחרחורות, הזעה, שרירים מתוחים, דפיקות לב. המתח מפעיל את מערכת העצבים הסימפתטית ומשחרר הורמונים שגורמים לתחושת אי נוחות ובעיקר – לאובדן שליטה.  

תרפיה מבוססת מיינדפולנס בחרדה

המטרה היא להיות במצב מודע. באמצעות תרפיית מיינדפולנס ניתן להחזיר את השליטה ולהפחית את תחושת החרדה, כיוון שזו קשורה פעמים רבות לדרך בה אנחנו בוחנים את העבר וחרדים מפני העתיד. במיינדפולנס הדגש הוא על ההתמקדות בהווה וברגע, בנשימה ובגוף ומכאן האפקט המשמעותי בהתמודדות עם חרדות מסוגים שונים. ישנן דרכים שונות לתרגול מדיטציה מיינדפולנס כאשר מדובר בתהליך במהלכו לומדים לא לשפוט אלא להתבונן בחרדה ולזקק אותה ללא הסחות ורעשי רקע.

לרוב התרגול יהיה בסביבה שתאפשר לכם להתרכז, ללא טלפונים וללא נעליים, בתנוחת גוף נוחה ככל שניתן, בעיניים עצומות תוך התמקדות בדפוסי הנשימה והחזרת המוח הנודד להווה.
היופי הוא שניתן לבצע מיינדפולנס במקום מקום ובכל שעה של היום ולשלב אותה גם בלוח זמנים צפוף כאשר מחקרים הצביעו על כך שעם הזמן ניתן לחוש ירידה בתסמיני החרדה והבהלה.

קשיבות נותנת לנו הזדמנות לאמץ פרספקטיבה אחרת ותגובה רגועה יותר למה שמטריד ונוטע בנו חרדה, הריכוז בשאיפות ובנשימות מחבר את המתרגל לרגע ומסייע ליצור מרחב נעים להיות בו. החיבור בין גוף לנפש מורגש בקשיבות וכל פעם שהמוח מאותת על חרדה, ניתן לתרגל מיינדפלונס ולעבוד עם החרדה כדי לשלוט בתגובה של הגוף ושל הנפש, לעצור את הדמיון הפרוע על כישלון ידוע מראש ולשחרר את המחשבות הטורדניות עד שהמצב המודע הופך למצב ברירת המחדל כתחליף למצב החרדתי שנחשב בעבר לברירת המחדל.

הגישה במיינדפולנס היא של פרספקטיבה לחרדה ממקום לא שיפוטי אלא סקרן ואדיב. כדאי ללמוד מיינדפולנס במקום שיאפשר לכם לתרגל את התהליך להשגת השינוי הרוחני המבוקש והפחתת החרדות.

מחפשים מאמן אישי? השאירו פרטים!

נגישות