חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך לפתח משמעת עצמית

ניווט מהיר

כשנחפש בארגז הכלים הפנימי של כל אחד ואחת מאיתנו, נמצא שם כלים שונים אשר יכולים להיות שימושיים יותר או חשובים פחות. אך אם היינו צריכים לפקס את התמונה, היינו כנראה מתמקדים במשמעת עצמית, כאחד הכלים היעילים והחשובים ביותר שקיבלנו בארגז.

במאמר הבא נעסוק במשמעת עצמית מזוויות שונות, נחקור אותה לעומק ונדבר על 15 דרכים מעשיות לפיתוח משמעת חזקה ואמיתית.

מהי משמעת עצמית?

ראשית, בואו נפרק את הביטוי הזה ששגור בפי כל כך הרבה אנשים, עד שלעיתים מאבד ממשמעותו העמוקה. משמעת היא למעשה פעולה, היא התנהגות ודרך בה אנחנו יכולים לבחור. בנוסף, משמעת משמעותה גם מעין אוסף של כללים מוגדרים שעליהם יש לשמור.

משמעת עצמית אם כן, היא ההתנהגות בה אנחנו בוחרים אל מול אוסף הכללים שהגדרנו לעצמנו, או שהוגדרו לנו במסגרת מסוימת. בשביל להתקדם בחיים, בכל תחום, בכל גיל ובכל מקום – אדם צריך להיות עקבי במה שהוא בוחר לעשות. כך למשל אם התחלתם לעבוד במקום עבודה חדש אליו צריך להגיע בכל יום, לא תחשבו לבוא יום כן – יום לא, זוהי אינה דרכה של עקביות שמצופה מכל אחד ואחת מאיתנו. עקביות בריאה, משיגים רק באמצעות היכולת לשלוט ברגשות וברצונות.

מה ההבדל בין משמעת עצמית נמוכה לגבוהה?

משמעת היא אמנם התנהגות או פעולה, אך ניתן עדיין למדוד אותה בצורה מסוימת ובאופן אינדיבידואלי. כשאנו מדברים על רמות שונות של משמעת עצמית, הכוונה תהיה לרמת המשמעת של אדם אל מול עצמו בעיקר וכן מול אוסף הכללים והיעדים שהציב לעצמו.

משמעת עצמית נמוכה יכולה להיות הדרך הישירה לכישלון. לעומת זאת, משמעת עצמית גבוהה תעיד בדרך כלל על הצלחה.

  • משמעת עצמית גבוהה: במצב בו אדם מתנהג בצורה עקבית, ממלא אחר הכללים והיעדים אשר הציב לעצמו ולא חורג מזמנים ומחוקים עצמיים אף על פי שישנם קשיים ומכשולים בדרך, אותו אדם נמצא במצב של משמעת עצמית גבוהה ודרכו להצלחה, תראה סלולה ובטוחה.
  • משמעת עצמית נמוכה: כאשר אדם נוטה שלא לציית לכללים, פעם מגיע ובפעם הבאה מאחר, מוותר לעצמו בהזדמנויות רבות אם קצת קשה ולרוב מרפה את המאמץ בשלב כלשהו בכל דבר אשר התחיל, אותו אדם הוא בעל משמעת עצמית נמוכה.

מהי החשיבות שבפיתוח משמעת עצמית?

פסיכולוגים, פילוסופים והוגי דעות רבים משחר ההיסטוריה כבר טענו ולא פעם אחת, שמשמעת עצמית היא המפתח העוצמתי ביותר להצלחה בחיים האישיים עבור כל אחד ואחת ובכל תחום ותחום.

העניין הוא, שכמו מפתחות עוצמתיים רבים אחרים, רכישתו או יותר נכון פיתוח יכולות המשמעת העצמית עבור כל אחד מאיתנו, הוא לא משימה קלה או פשוטה. בנוסף, היא גם לא משהו שמפתחים ביום אחד, אלא עבודה ותהליך עיקש.

בכל זאת ולמרות הקושי, נדמה שלמרות שמשחר ההיסטוריה טענה זו נטענה כבר פעמים רבות, היא רלוונטית גם היות וכנראה שתהיה כזו גם בעוד אלפי שנים מהיום גם כן. משמעת עצמית חשובה כל כך מפני שלאורך השנים היא הוכיחה את עצמה ככזאת – בדרכים שונות, בזמנים שונים ודרך אנשים רבים. המשוואה הפשוטה ביותר היא זו שהכי קרובה להציג את המציאות ואת חשיבות המשמעת העצמית כמו שהיא. אותה משוואה אומרת – משמעת עצמית = הצלחה.

להסתכל וללמוד על מפורסמים בעלי משמעת עצמית גבוהה

ישנם לא מעט דוגמאות של אנשים מפורסמים שלמרות כל הקשיים שהחיים העמידו להם בדרך, לא ויתרו לעצמם ולבסוף, זה השתלם להם בענק. לנו נותר רק ללמוד מכך ולהבין, שאם נשקיע בפיתוח משמעת עצמית – השמיים יהיו הגבול.

הנה כמה סיפורים על מפורסמים מעוררי השראה, בעלי משמעת עצמית גבוהה במיוחד:

סר ג'יימס דייסון – אם שם המשפחה של סר ג'יימס מצלצל לכם מוכר, זה כנראה כי גם אתם שמעתם על שואב האבק הכי מצליח בהיסטוריה. אבל רגע לפני ההצלחה המטאורית, סר ג'יימס דייסון חווה לא מעט כישלונות מהדהדים, אחד אחרי השני. כמה בדיוק אתם שואלים? ובכן, סר ג'יימס ניסה לבנות אבטיפוס לשואב האבק שלו 5,125 פעמים, כולם הסתיימו ללא הצלחה. בניסיון ה-5,126 הוא הצליח. השאר היסטוריה.

קולונל הרלנד דייויד סנדרס – השם הזה אולי לא אומר לכם יותר מדי, אבל יש סבירות לא קטנה שאכלתם אצלו לפחות פעם אחת, מכיוון שקולונל סנדרס הוא המייסד של רשת המזון המהיר – KFC.

הסיפור שלו מתחיל כבר בילדותו שהייתה קשה ומאופיינת בעיקר בעוני. בגיל 6 אביו נפטר ובכדי לשרוד, הוא למד לבשל לו ולמשפחתו. בגיל 13 ברח מהבית לאחר שאביו החורג נהג להכות אותו ובמשך לא פחות מ-25 שנים, הוא נדד בין עבודות שונות מהן פוטר, פעם אחר פעם.

הקולונל לא התייאש ובגיל 40 פתח את המסעדה הראשונה שלו אך מספר שנים לאחר מכן, גם היא נסגרה. רק בגיל 64 ולאחר אינספור ניסיונות, קולונל סנדרס זכה סוף סוף להכרה ורשת המזון המהיר שלו, המריאה. כיום KFC מונה כ-18,000 סניפים ברחבי העולם.

15 דרכים לפיתוח משמעת עצמית גבוהה:

איך לפתח משמעת עצמית, היא שאלה שנשאלה פעמים רבות בהזדמנויות שונות.

לשם כך, אספנו וריכזנו במיוחד עבורכם 15 דרכים מעשיות ומוכחות שיכולות לעזור לכל אחד ואחת מכם, לשפר ולשדרג את רמת משמעת העצמית שלו:

  1. הכרת החולשות: כאשר אדם מכיר את החולשות שלו, הוא כבר בחצי הדרך להתגברות עליהן. החולשות שלנו מגדירות אותנו לא פחות מהחוזקות שלנו ולכן, כדאי שנדע מתי אותן חולשות יכולות להתחזק ולהתכונן בהתאם.
  2. הגדרת יעדים ברורים: אדם שלא מציב מטרה ברורה לפניו, משול לאדם אשר מגשש באפילה מוחלטת. הגדרת יעדים ברורים תעזור לנו להישאר ממוקדים ולהבין בכל רגע, האם אנחנו בכיוון הנכון או צריכים יישור קטן בחזרה למסלול.
  3. לבנות בהדרגה את שלבי השינוי בדרך למטרה הסופית: אי-אפשר להגיע לתוצאות ביום אחד. פיתוח משמעת עצמית הוא תהליך אשר חשוב מאוד לעשותו בהדרגה, אחרת אנחנו פשוט נלך אחורה במהירות.
  4. לא לשנן משפטי חסרי אמונה כמו 'לעולם לא אצליח': אמרו לעצמכם בכל הזדמנות שאתם יכולים, האמינו בעצמכם ובחרו תמיד להשתמש במילים חיוביות.
  5. לדמיין את התוצאה: הציבו בראשכם תמיד את תמונת הניצחון האישית שלכם, זה יעודד אתכם ויזכיר לכם עבור מה אתם נלחמים.
  6. שינוי הסביבה בהתאם לתוצאות שרוצים להשיג: לפעמים בשביל להשיג תוצאות מסוימות, צריך לשנות את התנאים ואת הסביבה ולהכין אותה, לכזו שתתאים יותר ותקדם אתכם להצלחה.
  7. חגיגת הצלחות קטנות בדרך: אפשרו לעצמכם לחגוג הצלחות קטנות לאורך הדרך, זכרו שהחיים כולם הם תהליך ולא מלחמה. פיתוח משמעת יכול להיות קשה, אך ייחודי ומספק בו-זמנית.
  8. לא לחכות לזמן הנכון כדי לפעול – פשוט להתחיל: אל תמתינו לרגע הנכון או לשעת כושר. הרגע הנכון ביותר הוא הרגע בו אתם בוחרים ומתחילים לפעול.
  9. מציאת שותפים לאחריות שיתנו דין וחשבון: האחריות שלך היא רק על עצמך. אך מציאת שותפים שיכולים לתת את הזווית שלהם, את העצה שלהם ואת העידוד הנכון, הם יקרים מפז.
  10. להיות סבלניים ואדיבים כלפי עצמנו: ביקורת עצמית היא חשובה בכדי להתקדם במעלה הסולם של המשמעת העצמית. אך בו בעת, ביקורת עצמית גדולה או קשה מדי יכולה גם להוריד אתכם כמה רמות בסולם. זכרו לפרגן לעצמכם ולהיות סבלניים.
  11. תמיד יהיו נפילות, דעו להתמודד איתן: התחילו את הדרך בידיעה שהנפילות בדרך יגיעו. חשוב לא להיבהל גם כאשר אותן נפילות מגיעות, האמינו בעצמכם וזכרו שזה רק עוד שלב בדרך למעלה.
  12. למידת מיומנויות חדשות: תמיד ישנם דברים חדשים ללמוד ומיומנויות חדשות לפתח. ככל שיהיו יותר כלים שימושיים בארגז שלכם, כך תוכלו להתמודד עם מצבים שונים בצורה טובה יותר.
  13. לתכנן נכון את הזמן: תכנון נכון של הזמן הוא קריטי לתהליך. ניהול זמן יכול להיות סוד להצלחת התהליך מכיוון שכאשר יש לכם סדר של פעולות – יש לכם סדר בראש ויעדים ברורים אליהם אתם מכוונים.
  14. לתגמל לאחר כל הצלחה: זכרו שכל הצלחה שלכם עלתה לכם בזיעה, במאמץ ובזמן. לכן תגמלו ופנקו את עצמכם כאשר עמדתם בפני אתגר של משמעת עצמית.
  15. הגדרת מטרות גדולות יותר: לאחר שהשגתם את היעד אותו הצבתם לעצמכם, זכרו כמובן לפרגן לעצמכם. אך לאחר מכן, הציבו לעצמכם מטרות גדולות יותר בכדי שתמיד תהיו במצב של עלייה בכיוון ברור. לא פעם כבר אמרו שמי שאינו מתקדם, נחשב כאחד שהולך אחורה.

אהבתם את המדריך? מוזמנים לשתף..

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

פוסטים נוספים

על הגשמה עצמית, מימוש פונטציאל ועוד ←

נגישות